Sigorta Hukuku Ders Notları - Final - Güncellendi
SİGORTANIN UNSURLARI – 17 nisan 14[1]
1.
Sigorta menfaati
2.
Tehlike/Riziko
3.
Sigorta Bedeli
4.
Prim
Sigorta Menfaati; para ile
ölçülebilen her şey sigorta ettirilebilir. mallar, alacaklar vs.
Para ile ölçülemeyen sigorta ettirilemez.
Sigorta edilen menfaattir. Bir mal üzerinde birden çok sigorta olabilir.
TTK 1408’e göre; sigorta sözleşmesi anında menfaat
mevcut olmalıdır ve sigorta süresince
devam etmeli ve
riziko anında da menfaat
bulunmalı. Menfaat, sözleşmeden sonra ortadan kalkarsa; sözleşme
geçersiz olur. BK 27 uyarınca; konusu kanuna, genel ahlaka vs aykırı ise
sigorta ettirilemez.
Peki
menfaat ortadan kalkıp tekrardan geri gelmesi durumunda ne olur? Riziko anında menfaatin bulunması yeterli Kabul edilir.
A. SİGORTA MENFAATLERİ
a.
Mülkiyetten kaynaklanan
menfaat
b.
Alacak menfaati
c.
Diğer ayni haklar üzerinde
menfaat (ipotek, rehin)
d.
Sorumluluk menfaati (kendi fiili ile 3. Kişiler aleyhine olan
zararları)
Mal sigortalarında; rizikonun gerçekleşmemesinde
menfaati olan herkes sigorta yaptırabilir.
Hayat sigortalarında; başkası hayatı için
yapılırsa; lehtarın menfaati olmalı. Kendi hayati için ise;
Menfaat sahibi değişirse; sigorta
sözleşmesi devam eder mi? (A, araba
üzerinde sig. sözleşmesi yaptı ve B‘ye sattı. Devam eder mi?) (eskiden sözleşme
yenileniyordu, yeni
kanunda “aksi kararlaştırılmamışsa”; sigorta sözleşmesi devam eder.)
(zorunlu trafik sigortasında; yeni malik için 10gün eski sözleşme devam eder)
RİZİKO
Sigortacının asli edim yükümlülüğü;
riziko taşıma yükümlülüğüdür. Riziko;
ileride gerçekleşmesi/gerçekleşmemesi belli olmayan VEYA ne zaman
gerçekleşeceği bilinmeyen olaylardır.
Zarar sigortalarında; riziko
gerçekleşmesi kesin değil
Ölüm sigortalarında; ne zaman
gerçekleşeceği bilinemiyor
-Ne zaman gerçekleşeceği belli olmamalı
-Kişinin kendi hayatı veya malı üzerinde
bir olay olmalı
-ileride meydana gelecek bir olay olmalı.
RİZİKO
DIŞI HALLER;
Doğa kanunlarına göre gerçekleşmesi
mümkün olmayan olaylar riziko kapsamına girmez. Sigortalının, sigorta
ettirenin, kasıt veya hilesi sonucunda meydana gelen olaylar riziko değildir.
Genel ahlaka ve örf-adete aykırı davranışlar sonucu meydana gelen olaylar
sigorta ettirilemez.
Kural, sigorta sözleşmesi yapıldığında riziko objektif olarak belirsiz
olmalıdır. İstisna; subjektif
belirsizlik (geçmişe etkili sigorta) Sigorta
sözleşmesi yapıldığında; rizikonun gerçekleştiğinde sigorta ettiren, sigortalı,
lehtar tarafından biliniyorsa SÖZLEŞME GEÇERSİZ. (a, arabasını sigorta
ettirirken riziko gerçekleştiğinden haberi varsa sözleşme geçersiz) TARAFLAR
AKSİNİ KARARLAŞTIRAMAZ.
GEÇMİŞE ETKİLİ SİGORTA
A. Gerçek à Tarafların sigorta sözleşmesi
kurulmasından önceki bir dönemden itibaren
gerçekleşmiş ancak gerçekleşip gerçekleşmeyeceği taraflarca bilinmeyen yada
bilinmesi gerekmeyen olguların teminat altına alındığı sigortalardır. (Doktor 12.02.2012 tarihinde sigorta
sözleşmesi yapıyor yanlış tedavilere karşı. Fakat bu tarihten önce yaptığı ve
bilinmeyen tedaviyi de karşılar (10.01.2010’da ameliyat ettiği kişinin karnında
unuttuğu makasın oluşturduğu semptomları –böyle mi yazılıyordu- 12.02.2012
tarihinde bilinmemesi) BİLİYORSA
GE-ÇER-SİZ!
B. Gerçek Olmayan à Riziko gerçekleşmiş ve sigorta yapma esnasında biliniyorsa
geçersiz (sözleşme 13:10da, riziko
10:24’te gerçekleşmiş) fakat parantezdeki durumu bilmiyorsa GEÇERLİ
Hangi Rizikolar Sözleşme Kapsamına Dahil
1.
Sözleşmede gösterilen rizikolar (TTK’ya göre; hangisinin kapsamında olmadığı
açıkça belirtilir.) (ispat yükü, sigortacıda –kapsam ile alakalı-)
2.Kanuna,
genel ahlaka aykırı rizikolar (kanuna uygun olmalı)
3.Kasıt
Rizikosu kapsam dışındadır. (sigorta ettiren, sigortalı, lehdar; kasten meydana gelen
rizikolar, aksi kararlaştırılmamışsa kapsam dışındadır.)(hafif kusur ve ağır
kusur kapsama dahildir. Sözleşmede aksi kararlaştırılabilir.)
à bedel
almak amacıyla; kasten riziko meydana gelirse; sigortacı sigorta tazminatı ödemekten kurtulur.
Aldığı primleri iade etmez.
4.
Eskime payları; aksi kararlaştırılmadığı
müddetçe; eskimeler sigorta kapsamında değildir.
à Riziko’yu öğrenen sigorta ettiren; gecikmeksizin durumu
sigortacya bildirmekle yükümlü. Gecikme varsa ve bundan dolayı sigortacının
zararı varsa; tazminatta indirim yapılır.
SİGORTA BEDELİ
İlgili Kavramlar
Sigorta
Bedeli; Sigorta poliçesinde gösterilen ve riziko
gerçeklşetiriğinde sigortacının ödeme yükümlülüğünü gösteren azami tutar.
Sigorta
Değeri; Objektif Değer, herkes tarafından Kabul
edilen gerçek değer.
Sigorta
Tazminatı; riziko gerçekleştiğinde sigortacının
ödeyeceği tutar
Sigorta
Zararı; riziko gerçekleştiğinde meydana gelen
zarar tutarı
Sigorta anında sigorta değeri = sigorta
bedeli olmalı, ama uygulamada yok. ZENGİNLEŞME YASAĞI VAR
Hayat sigortalarında; sigorta bedeli
taraflarca serbestçe belirlenebilir. Hayat sigortalarında zenginleşme yasağı
yok.
Kural; sigortacı, riziko gerçekleştiği andaki menfaatin gerçek değerini
öder. İstisna; “Yeni Değer Sigortası”, riziko gerçekleştiğinde sigortacı riziko
anındaki zararı değil; sigorta ettirenin rizikoya uğrayan malın yenisini alacak
miktarını ödediği sigortadır.
“Tam Değer Sigortası”: Sigorta
bedelinin sigorta değerine eşit olduğu sigortalardır.
SB > SD: Menfaatin üstünde sigorta
SB < SD: Menfaatin altında sigorta
Kural SB = SD; SB = SD’nin istisnaları;
1. Eksik Sigorta:
Sigorta bedelinin,
sigortanın gerçek değerinden düşük gösterildiği sigortalardır. SB < SD
i.
başlangıçta daha az prim
ödemek için bu yapılabilir
ii.
daha sonra sigorta edilen menfaatin değeri düşmüş
olabilir.
SB: 30bin
SD: 50bin
Tam zarar halinde; SB tutarı
Kısmi zarar halinde; SB/SDxHasar à hasar 10bin à 6bin ödenir
Eksik sigortada kısmi hasar durumunda yukarıdaki oranın İSTİSNASI; İlk tehlike rizikosudur. Taraflar bu klozu koyarlarsa; oran
uygulanmadan, zararın tamamının ödeneceğinin Kabul edildiği sigortalardır. (üstteki örneğe göre 10bin)
Nuray’ın notlarından eksik kısım
Kural olarak,
kısmi riziko meydana geldiğinde sigortacı ödemiş olduğu tazminatı sigorta
bedelinden düşürür. Aksi kararlaştırılabilir.
İstisna;
Sorumluluk sigortaları
2) Aşkın Sigorta (yukarıdaki eksik sigortanın devam
başlığı)
sigorta bedelinin, sigorta değerinden
daha yüksek olduğu sigortadır. Şu şekilde ortaya çıkabilir;
a)
başlangıçta yüksek
gösterilmesi
-
yanlışlıkla
-
kötü niyetle (riziko gerçekleştiğinde daha çok tazminat
alabilmek için)
* yanlışlıkla
yapılmışsa, sigorta bedelini aşan kısım geçersizdir. + kötüniyetle yapılmışsa
sigorta sözleşmesi tamamı geçersizdir.
b) sonraki
fiyat artışları
gerçek
değerin üzeri geçersizdir. Ödenen fazla primler iade edilir.
- Sigorta
ettirenin kötü niyetli olması halinde; sigortacının bunun aşkın değerini
bilmiyorsa yada bilmesi gerekmiyorsa ödenen tüm primlere hak kazanır.
- Aşkın sigorta'da, TTK lafzından başlangıçtan itibaren ödenen fazla primlerin de ödeneceği
anlaşılmaktadır.
- Aşkın
sigorta olduğu sonradan anlaşılırsa; taraflar arasında anlaşarak aşkın
sigortayı ayakta tutamazlar. Çünkü zarar sigortalarında zenginleşme yasağı vardır.
Sigorta
Bedelinin Sigorta Değerine Eşit Olduğu Sigortalar
I - Takseli
Sigorta; (böyle mi yazılıyor bilmiyoruz)
Sigorta
bedelinin taraflarca seçilmiş bilirkişiler tarafından tespit edildiği
sigortalardır. Daha çok kısa süreli sigorta sözleşmelerinde uygulanır. Ayrıca
piyasa değeri olmayan ürünlerde de uygulanır. Sigortacı bu tür sigortaya itiraz
edemez.
1) Belirlenen
takse çok fahişse indirilmesini isteyebilir
2) Kazanç
kaybı sigortası takselenmişse sigortacı normal şartlara göre elde edilmesi
mümkün gelirin sigorta değerinden daha düşük olacağı anlaşılıyorsa yine
mahkemeden indirim isteyebilir.
à Taraflar
anlaşarak sigorta bedelinin sigorta değerinden yüksek olduğu sözleşme
yapamazlar.
à
Kimse kendi kusuruna dayanarak bir hak iddia edemez.
II – Yeni
Değer Sigortası;
Sigortacının
riziko gerçekleştiğinde sigorta ettirenin rizikoya uğrayan menfaatinin yenisini
alacağı kadar (arabanın ilk değeri kadar)
bedeli ödemeyi taahhüt ettiği sigortadır.
BİRDEN ÇOK SİGORTA
Sigortacı
sadece riziko meydana geldiğinde zarar gören menfaati öder. Aksi
kararlaştırılmadıkça yoksun kalınan kârı ödemez.
Birden çok
sigorta; Bir menfaatin ayrı sigortacılar tarafından aynı rizikolara karşı ve
aynı süre içerisinde sigorta ettirilmesidir. (aynı menfaat, aynı süre, aynı riziko)
à
Birden fazla sigorta ettirenin aynı menfaati sigortalatması halinde birden
fazla sigorta olmaz. Örn; bir evi hem malik hem kiracı sigortalatması
HÜKÜMLERİ
1. Zenginleşme
Yasağı
zarar
sigortaları için geçerlidir
2. Bildirim
Yükümlülüğü
Sigorta ettiren
sigortacıların herbirine rizikonun gerçekleştiğini ve aynı menfaat için birden
çok sigorta yaptırdığını bildirmek zorundadır.
BİRDEN ÇOK SİGORTA TÜRLERİ
1.
Müşterek Sigorta
a.
aynı menfaat
b.
birden çok sigortacı
c.
aynı süre
d.
aynı zaman
e.
aynı riziko
2.
Çifte Sigorta
3.
Kısmi Sigorta
· Aynı sigortacıya birden fazla sigorta yaptırılamaz. Yaptırılırsa,
bunlar tek bir sigorta sözleşmesi gibi olur.
1)
MÜŞTEREK SİGORTA
A %30, B %40, C%30 à Bu tür sigortada sigortacılar birbirinden haberdardır. Tek
sigorta sözleşmesine ÜÇÜNÜN de imza atmasıyla; yada aynı anda üç sigorta
sözleşmesinin yapılmasıyla da olabilir.
· Ardı ardına yapılan sigorta sözleşmeleri müşterek sigorta olmaz.
Hükümleri;
-
Sigortacının yükümlülüğü
sigorta bedeli kadardır.
-
Her sigortacı oranı kadar
sorumludur.
***Tazminat = Hasar x Sigorta Sözleşmesindeki Tutar / Toplam Sigorta
Bedeli***
-
Sorumluluğun niteliği; kural olarak müşterek sigortada sigortacıların sorumluluğu adi
sorumluluktur. Aksi kararlaştırılmadıkça müteselsil sorumluluk kabul edilmiş
olsa bile her biri taahhüt ettiği oranda sorumludur.
-
A: 2, B: 3, C: 3 à Hasar: 5 ise; B’den max 3 istenebilir. Hasar: 2 ise; hepsinden
istenebilir. Ama oransal olarak fazla ödeyen diğerinden alır.
2)
ÇİFTE SİGORTA
Değerinin tamamı sigorta edilen bir
menfaatin sonradan aynı yada farklı kişilerce aynı rizikolar ve aynı süreler için
yaptığı sigortalardır. Menfaatin tamamı sigorta ettirilecek
Sigorta bedelinden fazla yapılan sonraki
sigortalar geçersizdir.
Hukuki Sonucu
Kural olarak;
Sonraki sigorta sözleşmeleri zenginleşme yasağından dolayı geçersizdir.
İstisna;
1)
Kanun gereği yapılan
sigortalar.
2)
TTK 1667’de sayılanlar
a)
Sonraki ve önceki
sigortacıların sigorta sözleşmesine onay vermesi. (böylece sigorta sözleşmeleri aynı anda yapılmış sayılır ve müşterek
sigortaya döner)
b)
Sigorta ettirenin önceki
sigortadan kaynaklanan haklarını sonraki sigortacıya devretmesi (yalnız bu durumun mutlaka sigorta
sözleşmesine yazılması gerekir)
c)
Sonraki sigortacının önceki
sigortacının ödemediği tazminattan sorumlu olacağının kararlaştırılması ve bu
durumun poliçeye yazılması
3)
KISMİ SİGORTA
Bir menfaatin farklı zamanlarda aynı
rizikolara karşı birden fazla sigortacı tarafından sigorta edilmesidir.
-
Burada sorumluluk, sigorta
sözleşmelerindeki tarihe göre belirlenir.
-
Meydana gelen zarardan sigortacılar
oransal olarak değil, sigorta sözleşmesindeki sigorta bedeli kadar sorumludur.
Yalnız eksik sigorta durumunda oransal olarak sorumlu olurlar.
Reasürans Sigorta:
Sigortacının sigorta ettiği menfaati
tekrar sigorta ettirmesidir. Sigortacının bu sigortayı yaptırması,
sigortalılara karşı kendi sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
PRİM: Sigorta ettirenin ödemek
zorunda olduğu bedeldir. Sigorta sorumluluğu prim ödenince başlar. Aksi
kararlaştırılabilir. Devlet veya sigortacı tarafından belirlenip devletçe onaylanır.
Türkiyede serbestlik sistemi var. Fakat Sorumluluk sigortalarında devlet
belirler. Prim değişebilir.
SİGORTA HUKUKU DERS NOTU
– 8 Mayıs 14
PRİMİN
ÖDENMEMESİ
A.
ZARAR SİGORTALARINDA
1.
Hiç Ödenmemesi
a.
Sorumluluk Başlamaz
b.
Sigorta ettiren Temerrüde
düşer; sigortacıya sigorta sözleşmesinden
cayma hakkı tanınmıştır kanunca (kurulma
anından itibaren 3 ay içerisinde, ödenene kadar) (sigortacının bildirimde
bulunmasına, ödenmediğini ihtar etmesine gerek yok)(Sigortacı 3 ay içinde icra
takibine başlamamışsa, kendiliğinden caymış olur. Burada susmak, icazet
anlamına gelmiyor)(poliçe makul sürede teslim edilmemişse prim ödeme borcunun
doğmadığını önceki derslerde söylemiştik)
-Başkası lehine sigorta varsa ve sigortalı/lehtar
ben ödeyeceğim derse sigortacı bu ödemeyi kabul etmelidir.
2.
Sonraki primlerin ödenmemesi
a.
Riziko Taşıma yükümlülüğü
devam eder (ilk taksit ödenmiş fakat ondan sonraki bir taksit ödenmemişse). Vadesi
gelmemiş taksitler de muaccel hale gelir.
b.
Temerrüde düşer: Sigorta sözleşmesinin sigortacı tarafından feshi hakkı doğar.
Sigortacı ihtar eder ve en az +10 günlük süre verir. İhtar yazılı olmalıdır.
Noterden veya taahhütlü mektup ile yapılmalıdır. İhtarda taksidin ödenmediği,
10günlük süre ve bu sürede ödenmezse feshedileceği bildirilir. Sıkı şekil şartı
var. Ödenmezse kendiliğinden feshedilmiş olur.
B.
HAYAT SİGORTALARINDA
1. Hiç Ödenmemesi à Zarar sigortalarıyla aynı
2.
Sonraki primlerin ödenmemesi
a.
1 yıldan az prim
ödenmemişse, sözleşmenin ihtar ile feshi
olur.
b.
En az 1yıldır devam ediyor
VE İLK 1 YILIN primlerin hepsi ödenmişse (kümülatif). Sonraki yılların
(2 veya 3. Yılın vs) taksidi ödenmemişse;
SİGORTACI
FESHEDEMEZ!
i.
Sigorta ettiren ayrılma
hakkına sahiptir. Ödemiş olduğu prim kadar ayrılma primi (iştira) ödenir
ii.
Sigorta ettiren ayrılmazsa,
sonraki primleri ödemese de sigortacı sözleşmeyi feshedemez. Sigorta sözleşmesi
“prim ödemeden muaf sözleşme olur”
(riziko gerçekleştiğinde ödenmiş olması gereken prim ile ödenen prim arasında
bir oranlama yapılıyor. Bu orana göre tazminat ödenir.)
***önemli***
· Hayatta kalma sigortası
varsa, sigorta ettirenin ayrılmak için sağlıklı olduğunu ispatlaması gerekir.
· Riziko gerçekleştiği anda ödenecek tüm primer muaccel olur.
· Sigorta sözleşmesi sona
erdiğinde, kanunda aksi öngörülmediği sürece işlenmeyen günlere ait primler
sigorta ettirene iade edilir. (Riziko olmadan önce sigortacı caymışsa) (tam
hasar meydana gelmişse, riziko meydana geldiğinde sigorta sözleşmesi sona erer.
Kısmi hasar olursa devam eder.) (23bin tl sigorta
bedeli, hasar 10bin; sigortacı ödedi. Sonra 17binlik başka hasar oldu. Bu
durumda KURAL OLARAK sigortacı kısmi tazminatı düşer, istisna; sigorta
tazminatı)
Sigorta sözleşmesinde başlangıç ve bitiş saati
yazılmamış ise; öğlen 12de
başlayıp biter.
TARAFLARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
1. SİGORTACININ
a.
Riziko taşıma
b.
Aydınlatma; sigortacının sigorta ettireni içerik ile alakalı
bilgilendirmesi. Kural olarak yazılı olmalıdır. Uzaktan yapılan sözleşmelerde
sözlü bildirim de mümkün. İspat külfeti burada sigortacıda olur. Sözleşme görüşmelerinin başladığı andan, sözleşme
sona erene kadar bu yükümlülük var. Mevzuattaki değişiklikleri vs bildirmeli.
Acente ve sigortacı bildirmeli. Acente bilgilendirmedi diye, sigortacı bu
yükümlülükten kurtulamaz. MÜEYYİDE; Sigorta
ettiren tarafından sözleşmenin feshi VE/VEYA
bununla ilgili zararın tazmini. 14 GÜN içinde sigorta ettiren bu
yükümlülüklerin yerine getirilmediğine dair bir itiraz etmemişse yukarıdaki
müeyyidedeki hakları düşer.
c.
Sigorta poliçesi verme:
d.
Tazminat ödeme;
e.
Masrafları ödeme
yükümlülüğü; sigortacı, meydana gelen zarar
dışında extra masrafları da karşılar. Yapılan MAKUL giderler karşılanır.
ÖRNEKLİ NOT;
Sigorta değeri 40bin
Sigorta bedeli 30bin (eksik sigorta)
à Eksik sigorta durumunda masraflar orantılanarak ödenir.
2. SİGORTA ETTİRENİN
a.
Prim ödeme borcu
b.
Beyan yükümlülüğü: Sigorta ettiren; sözleşme kurulur, devam eder ve sona ererken
bildirmesi gereken tüm hususları sigortacıya bildirmelidir.
i.
Sözleşme yapılırken: sigorta ettiren, bildiği ve
bilmesi gereken önemli hususları sigortacıya bildirmelidir. ÖNEMLİ HUSUS’dan kasıt;
sözleşmenin yapılmaması veya değişik şekilde yapılmasını gerektiren tüm
hususlar ÖNEMLİDİR. Sigortacı tarafından sorulan TÜM SORULAR ÖNEMLİDİR.
BEYAN yükümlülüğü yerine getirilmezse iki çeşit yaptırım öngörülmüştür. 1-prim farkı talep etme 2-cayma hakkı
prim farkını 10 GÜN içinde kabul etmeli, etmezse caydığı varsayılır.
Cayma hakkı (dönme) 15 GÜN içinde bu hakkı kullanır.
Geçmişe etkili olarak sona erer.
ii. sigorta süresi
içindeki değişiklikler
Rizikoyu veya mevcut durumu
ağırlaştırarak, tazminat tutarını artıracak davranışlarda bulunulamaz. Eğer
rizikonun gerçekleşme ihtimalinin artmasını sağlayıcı veya mevcut durumu
ağırlaştıran bir işlem meydana geldiğinde, sigorta ettiren durumu derhal sigortacıya
bildirmek zorundadır. Sigorta ettirenin bilgisi dahilde meydana gelmişse; DEĞİŞİKLİĞİ
BİLİYORSA DERHAL BİLDİRMELİDİR. BİLMİYORSA, ÖĞRENDİĞİ ANDAN İTİBAREN 10 GÜN
İÇİNDE BİLDİRMELİDİR.
Yaptırım;
-
prim farkı ödeme à 10 gün içinde
-
cayma hakkı à kullanma süresi 1 AYDIR.
10 GÜN içerisinde sigorta ettiren prim
farkını kabul ederse, sözleşme sona erer, etmezse cayar.
Cayma Hakkının Düşmesi;
1.
değişiklikten önceki duruma
düşülmesi
2.
1 aylık sürenin kaçırılması
3.
hayat sigortalarında
sigortalının durumunun değişmesi
·
sigorta ettiren, bildigi
halde değişikliği bildirmezse (beyan yük.
ihmal ederse) ihmalin derecesine göre tazminattan veya bedelden indirim
yapılır. –İHMALİ OLARAK-
·
Kasten bildirilmemişse;
-
eğer meydana gelen
değişiklikle riziko arasında bir illiyet bağı varsa sigortacı tazminat ödeme
yük. kurtulur.
-
Eğer illiyet bağı yoksa,
sigorta bedelinden veya tazminattan indirime gidilir. Prim farkı da
istenebilir.
Sigorta ettiren, meydana gelen
ağırlaştırıcı bir olay vs. meydana
geldiğinde bu durumları 10 gün içinde sigortacıya bildirmek zorunda.
Kanun; sigorta ettirenin
bildirim hususunda bir ihmali varsa, ihmalin derecesine göre tazminattan veya
sigorta bedelinden indirim yapılır diyor. Eğer kasten bildirmemişse meydana
gelen değişiklik ile riziko arasında bir illiyet bağı varsa sigortacı tazminat
ödeme yükümlülüğünden kurtulur. İlliyet bağı yoksa, tazminattan veya sigorta
bedelinden bir indirime gidilir.
Örnekli
not; sigortacı, sigorta ettirene prim farkını
ödemesi için süre vermiş ve bu süre içinde riziko meydana gelmiş ise à tazminat ödeme yükümlülüğü DEVAM EDER.
c.
İhbar yükümlülüğü (Riziko
gerçekleştikten sonra)
Riziko gerçekleştiğinden sonraki beyan
yükümlülüğüdür. Sigorta ettiren, rizikoyu öğrendikten itibaren DERHAL sigortacıya ihbar
etmekle yükümlüdür. Eğer bildirmezse, ihbarın geç yapılması tazminatın
ağırlaşmasına sebep olmuşsa, kusurun derecesine göre indirime gidilir. BEYAN YÜKÜMLÜLÜĞÜNDEKİ GİBİ
Sigorta ettiren, rizikoyu ihbar etmese bile; sigortacı bunu ÖĞRENMİŞSE ihbar
yükümlülüğü ortadan kalkar
d.
Araştırma yapılmasına
izin verme yükümlülüğü
e.
Koruma yükümlülüğü
f.
Değişiklik yapmama
yükümlülüğü; sigorta etteiren, riziko gerçekleştikten sonra hasar saptanmadan
hasar konusu yerde veya malda hasar sebebinin veya zarar miktarının tespitini
güçleştirici veya engelleyici değişiklik yapamaz. MÜEYYİDE; kusur ve zarar arasında illiyet bağı olmak şartıyla
tazminat miktarından indirlir.
SİGORTA SÖZLEŞMELERİNİN SINIFLANDIRILMASI
A. TTK’YA GÖRE
1.
ZARAR
a.
mal sig.
b.
Sorumluluk sig.
2.
CAN
a.
Hayat
i.
Ölüm
ii.
Hayatta kalma
iii.
Harma
b.
Kaza
c.
Hastalık ve sağlık
B. DOKTRİN
1.
ZARAR (somut ihtiyaç –
çünkü tutar belirlenebilir surette) (riziko gerçekleştiğinde gerçek zarar tazmin
edilir)
a.
mal sigortası
bir mal üzerinde sigorta ettirenin menfaatlerini
sigorta ettirmesi. (Farklı menfaatler tek
bir malda varsa çifte sigorta OLMAZ.). bütünleyici parçalar sigorta
kapsamında, eklentiler ise aksi kararlaştırılmadıkça sigorta kapsamındadır.
Sigortacı malda meydana gelen gerçek zararı tazmin eder.
b.
malvarlığı sig.
Mali kayıplardan dolayı malvarlığında bir bütün olarak
meydana gelecek gelir gider kayıplarının karşılandığı sigortalardır. Örneğin
yurtdışından ithal ettiğim malın yolda kazadan dolayı değerinin düşmesi ve
kazadan dolayı makinanın geç çalışıp o süre içinde bir kâr edilmemesi
durumu… mahrum kalınan kârı malvarlığı
sigortası karşılar.
2. MEBLAĞ sig. (soyut ihtiyaç – çünkü hiç kimsenin hayatı belli parayla ölçülemez) (poliçedeki
meblağ ödeniyor)
SİGORTA HUKUKU DERS NOTU – 14mayıs14
Geçen
haftaki derslerde biraz değişiklik yaptı. Bu değişikliklerin ne olduğunu Kübra yazdı. Onun aldığı notlara bak (sözleşmeden cayma/prim farkı isteme seçimlik
hakkının kullanımı ile alakalı 15 günlük/10günlük süre, cayma)
Mal+malvarlığı sigortalarına; kombine sigortalar denir.
Kasko sigortası ve yeni değer sigortası kombine sigortasına örnektir (hem üçüncü kişinin hem de kendisinin zararı
karşılanıyor)
Sorumluluk
sigortası; Bir kişinin görevinden dolayı üçüncü
kişilere vermiş olduğu zararı karşılayan sigortadır. (Hekimin kusuru nedeniyle hastada bir zarar meydana gelmişse doktora
açılacak dava gibi…)
UĞRANILAN
ZARARA GÖRE SİGORTALAR
1.
Mamaleki gider sigortası (riziko gerçekleştiği anda sigorta ettirenin
karşılamak zorunda olduğu sigortaları karşılar, yani sadece arabanın tamiri
tutarını)
2.
Gider kaybı sigortası (sadece mamaleki sigortayı değil, mahrum
kalınan kârı da karşılar, yani ticari taksinin tamircide kaldığından dolayı
kazanamadığı para)
HALEFİYET
Sadece mal sigortalarında geçerli olan bir
ilkedir. Riziko gerçekleştikten sonra sigortacının ödediği tazminat oranında
sigortalının yerine geçerek onun sahip olduğu dava haklarının vs kullanılması. (Anın karma hayat sigortası var. Ölürse
25bin alacak, B araba ile Aya çarpıp Ayı öldürüyor. Anın ailesi sigorta
şirketinden 25bini alır, B’ye de Anın arabasında meydana gelen 4bin lira için
dava açar. (4/8 kusurlu ikisi de) Sigorta şirketi de ödediği 4bin liranın 2Bin
lirası için B rücu davası açması. Tüm kusur Bde olsaydı 4bin için açardı. Ama
25bin için Bye dava açamaz çünkü can
sigortaları için halefiyet ilkesi yoktur. Halefiyet ilkesinin temelinde
zenginleşme yasağı vardır. Herkesin kusurlu davranışının sonuçlarına katlanması
vardır.) (kasten sebep olmadan dolayı ödeme yükümlülüğü ile ve ayrıca temlik ile
alakalı yazılan kısmı Kübradan al) (hoca fevkalade hızlı, yetişemiyorum :/, iş
hukuku dersi sonrası bu ders anlaşılmıyor) (O farkı sigortalının yerine geçerek
alır)
ŞARTLARI
1.
geçerli bir Sigorta
sözleşmesi bulunması
2.
zarar görenin dava
hakkının bulunması (üst sınır, zarar görene ödenen miktardır)(sigorta değeri 100bin, sigorta bedeli 50bin. Sigortacı araba tamamen
pert olunca 50bin öder. Sigortacı da 50bin liralık değer kadar rücu
edebilir)(eğer sigortacı tazminat ödemeden önce, sigorta ettiren davadan
feragat etmişse, sulh olmuşsa vs halefiyetten söz edilmez AMA ödemeden sonra
feragat edilmesi vs sigortacıyı bağlamaz.)
3.
sigorta tazminatının
ödenmesi; (kısmen
ödenmişse, ödendiği miktar kadar)(kusuru az olan taraf diğer taraftan temerrüt faizi istenmesi mümkün)(sigorta şirketinin ödediği andan itibaren ve karşı
tarafa ihtar etmesi kaydıyla faiz işlemeye başlar. Aksi takdirde; dava
açıldıktan itibaren alır)
4.
Zamanaşımı Süresi , sigorta ettirenin süresi, sigorta şirketi için de geçerlidir.
SİGORTA
PRATİK NO.3 (Antep fıstığı)
YANIT
Sigorta ettiren beyan yükümlülüğünü
yerine getirmemiş. Çünkü depoyu değiştirmiş. Beyan yükümlülüğü yerine
getirilmediğinden riziko gerçekleşmişse sigortacı tazminat ödemekten kurtulmaz.
Kasten yerine getirmeseydi ve arada illiyet bağı olsaydı TAZMİNAT ÖDENMEZDİ ve
durum farklı olurdu. İhmalen yerine getirmediği halde ise duruma göre indirim
olurdu, prim farkı isteyebilirdi. Somut olayda ayrı ayrı değerlendirilimelidir
ve soruyu da bu ikisini ayrı ayrı yanıtlamalısınız.
SİGORTA
PRATİK 4 (ibrahimli triplex yalı – ibrahimlide yalı mı var?)
Cevap 1. Aşkın sigorta var, 600bin
sonrası kısım için müşterek sigorta vardır.
Cevap 2. Aşkın sigorta olduğu için
öncelikle ödenmesi gereken gerçek meblağ hesaplanır, müşterek olduğundan
oranlarıyla paylaştırılır.
Cevap 3. Daha fazla tazminat için aşkın
sigorta yapmamışsa prim istenebilir. Aksi halde istenemez.
Cevap 4. 1er gün arayla sözleşme
imzalandığından dolayı Kısmi + z için Çifte sigorta olurdu. Z sorumlu olamaz,
sigorta sözleşmesi batıl. Daha fazla almak için yapmamışsa Zden primleri ister.
Diğer sigortacılar ok demiş olsaydı müşterek olabilirdi. Ama olayda tarih
sırasına göre 400bini X öder. 200bini Y öder, Z ödemez. 400bin zarar olsaydı
hepsini X öderdi
SİGORTA
PRATİK 5 (kanser)
1.
sigorta ettiren sözleşme
yapılırken beyan yükümlülüğünü kasten
ihlal etmiş. Genel kurala göre ilk ihtimalde tazminat ödenmez. İkinci ihtimalde
ölüm kanser sebebiyle olmadığında ödeme yapılır.
2.
Şartlı lehtar mümkün. C talep
edemez.
3.
Bulunabilir, konuşmuştuk
dedi. (ne ara konustuk :/)
4.
Rüzgar gibi geçti :/
5.
5 yıla kadar cayma/caymama
durumu varmış. Hızlıca geçti
Yorumlar
Yorum Gönder